Zorgverzekering als Business Case Geen Advies Zorgverzekeraar
Afgelopen week weer met de neus op de feiten gedrukt dat je zorgverzekering steeds meer op een business case begint te lijken. Een business case die je aan het begin van het jaar moet opstellen op basis van de te verwachten behandelingen en bezoeken aan zorgverleners. Dacht dat ik de juiste verzekering had afgesloten maar helaas bleek de verzekeraar niet te vergoeden. Ongeveer twee jaar geleden had ik namelijk besloten om over te stappen van zorgverzekeraar. Waarbij ik mijn zorgverzekering van ONVZ zou inruilen voor een zorgverzekering bij Achmea. Hierbij zou ik dan deelnemen aan een collectiviteit van mijn werkgever. Voordat ik het besluit nam heb ik enkele contacten gehad met het call center ten aanzien van de vergoedingen die Achmea wel/niet zou verstrekken voor de orthodontist en de fysiotherapeut. Twee dekkingen die ik belangrijk vond voor mijn dochter. Achmea gaf aan dat ze voor orthodontie minder vergoeden dan ONVZ maar dit zou niet opwegen tegen een lagere maandpremie. Zelf deze rekensom ook gedaan en dit klopte. Mede op basis van dit advies de overstap gemaakt. Later dat jaar de eerste teleurstelling. Blijkt dat in de polisvoorwaarden niet alles staat beschreven ten aanzien van de behandelcodes die niet gedekt worden. Dus dit was de eerste discussie die ik met Achmea had. “We kunnen toch niet alles weergeven”. Voor het verzekeringsjaar daarop waren de dekkingsvoorwaarden juist voor dit punt aangepast. Maar vanuit Achmea was niet vergoed. Nu is in dit jaar mijn dochter achttien geworden. Daarmee moest haar zorgverzekering worden aangepast. Dit ging niet echt soepel in verband met een jaarbetaling die al op1 januari van dit jaar was gedaan. Maar na twee gesprekken met het call center en de telefonische verkoop was de polis aangepast. Daarbij weer aangegeven dat ik graag de hoogste tandarts dekking wilde gezien de lopende orthodontie behandeling van mijn dochter. Deze behandeling loopt op zijn eind en ik wil gezien de gedane inspanning graag een goede tandartsverzekering. En omdat de behandeling op zijn eind loopt, besluit de orthodontist om een groot aantal foto’s te maken. Dit juist na de achttiende verjaardag van mijn dochter. En wat blijkt nu, geen dekking meer vanuit de ziektekosten verzekering. Ook niet vanuit het aanvullende pakket. Terwijl ik nog met Achmea had gesproken over de lopende behandeling, heeft niemand mij erop gewezen dat de dekking puur op de leeftijd gaat. En dat Achmea in tegenstelling tot mijn eerdere zorgverzekeraar na het 18e jaar geen vergoeding meer heeft. Had toch wel een ander advies verwacht vanuit Achmea. Zowel in december als gedurende het huidige jaar heb ik over het aanpassen van de zorgverzekering van mijn dochter gesproken. Verschillende mensen vanuit Achmea aan de lijn gehad en niemand die het advies geeft om eens te overwegen of ik wel de juiste dekking kies. Natuurlijk had ik het kunnen nalezen in de polisvoorwaarden. Toch verwacht ik meer van mijn zorgverzekeraar, zeker als we het onderwerp in detail bespreken. Heb Achmea dan ook formeel om een reactie gevraagd.