Zorgverzekeraars hebben belang bij weinig overstappers
Internetlabel gemiddeld 125 euro goedkoper dan hoofdmerk Ongeveer 8 procent van de Nederlanders zal in 2011 kiezen voor een nieuwe zorgverzekering. Bij de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006 was dit nog 19 procent. Sindsdien schommelde het aantal overstappers rond 4 procent. Zorgverzekeraars hebben hier sterk van geprofiteerd. Er is namelijk een verband aan te wijzen tussen het aantal overstappers en de winst van een zorgverzekeraar. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl.
Fors verlies Eén van de belangrijkste argumenten voor het invoeren van het nieuwe Zorgstelsel in 2006 was de verwachting dat verzekeraars flink zouden concurreren op de prijs voor een zorgverzekering. In het begin gebeurde dit ook. Er werd zelfs fors verlies gemaakt op de basisverzekering om nog scherpere premies te kunnen rekenen.
Lagere premies “Maar toen verzekeraars merkten dat klanten na de massale overstap in 2006 nauwelijks meer wisselden, viel de impuls om lagere premies te bieden weg. Mede hierdoor vraagt de duurste zorgverzekeraar nu tot 250 euro meer voor de basisverzekering dan de goedkoopste maatschappij. Zorgverzekeraars maken weer volop winst”, concludeert Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl.
Opkomst internetzorgverzekeringen Om de relatief kleine groep prijsbewuste klanten binnen te halen, hebben alle grote verzekeraars de laatste jaren internetlabels geïntroduceerd. Consumenten die gevoelig zijn voor een lagere premie en bereid zijn om over te stappen, komen zodoende veelal weer terecht bij de labels die zijn bedacht door de grote maatschappijen. Er bestaan momenteel vijf internetlabels: CZdirect, OHRA Zorg Compact, Univé Zekur, AnderZorg (van Menzis) en TakeCareNow! (van Agis/Achmea). Opvallend is dat alleen OHRA en Univé hun internetzorgverzekeringen aanbieden op hun website. De overige zorgverzekeraars doen dit niet actief.
Internetlabel goedkoper, dekking gelijk Bij een internetlabel is een verzekerde fors goedkoper uit. De basispremie van een internetzorgverzekering ligt namelijk gemiddeld 125 euro lager dan bij de moedermaatschappij. Er is nauwelijks verschil in dekking tussen de basisverzekering van het hoofdmerk en het internetlabel. Bezoekers die via Verzekeringssite.nl hun zorgverzekering 2011 vergelijken, stappen in 47 procent van de gevallen over naar een internetzorgverzekering. Zie de site van Verzekeringssite.nl voor meer details en de volledige overzichten. (Bron: Persbericht Verzekeringssite.nl)