Zorgverzekeraar VGZ richt zich niet op switchers

VGZ switchersHet nieuwe zorgseizoen is bijna begonnen. Dan barst de strijd weer los om het aantrekken van nieuwe verzekerden voor de zorgverzekering 2016. Zorgverzekeraar VGZ laat weten dat het zich bij de campagne vooral zal richten op loyaliteit en behoud van de eigen klanten. Minder aandacht zal worden gegeven aan de groep van zorgswitschers. Ook al gaat het hier om 7% van de verzekerden.

Loyaliteit belangrijker dan switchers

De afgelopen jaren maakte zorgverzekeraar VGZ bij haar reclames vooral gebruik van zieke mensen in de hoofdrol. Deze campagnes sloegen onvoldoende aan. Door het inzetten van zieke mensen in de hoofdrol werd onvoldoende gewerkt aan het ontwikkelen van een positieve associatie met het merk en producten van VGZ. In de nieuwe campagne gaat VGZ meer inzetten op deze positieve associatie met meer aandacht voor de mantelzorgers. De klantloyaliteit is juist belangrijk voor VGZ en niet de groep van 7% verzekerden die ieder jaar van zorgverzekering wisselt. Bij het onderzoeken van de effectiviteit van haar reclames heeft VGZ samengewerkt met een neuromarketeer. Daaruit leerde de verzekeraar dat emotie een belangrijk onderdeel is van de marketing.

Low interest product

VGZ bevestigt dat het met de zorgverzekering gaat om een low interest product. Wanneer de verzekerde gezond is zitten ze niet op informatie over de zorgverzekering te wachten. Pas wanneer de zorgverzekering nodig is heb je te maken op een emotieproduct. Als verzekerde moet je de zaken goed op order hebben en er zijn wanneer het nodig is. Je klant op de belangrijke momenten voorzien van een goede zorg en een goede ondersteuning.