Veel kritiek op actie Promovendum zorgverzekering
Zorgverzekeraar Promovendum heeft een aantal consumenten een brief gestuurd. Deze ongevraagde post met een aanbieding voor een nieuwe zorgpolis was in een grote enveloppe verstuurd. De Volkskrant geeft aan dat veel consumenten hebben geklaagd over deze actie. Op social media ook veel berichten over deze actie. Vooral over hoe Promovendum aan de adresgegevens is gekomen.
Promovendum koopt adressenbestand
Naar wat blijkt in de berichtgeving heeft zorgverzekeraar Promovendum een bestand met 1,4 miljoen adressen gekocht van Cendris. Dit is een datamarketing onderneming en onderdeel van het veel bekende PostNL. Cendris heeft het beheer over het Nationaal Consumentenbestand. Daarin staan dus miljoenen adressen met verschillende gekoppelde gegevens. Hieronder vallen geboortedatum, geslacht en een eventuele academische titel. Cendris geeft aan dat het 7,3 miljoen consumenten in haar bestand heeft. Deze gegevens zijn verkregen uit particulieren en openbare bronnen.
Juist dit laatst kenmerk is relevant voor Promovendum. De verzekeraar richt zich met haar marketing uitingen juist op de doelgroep van hoger opgeleiden. Maar de brieven zijn nu verstuurd naar de verkeerde mensen. Blijkbaar is het opgekochte bestand met adressen niet heel actueel. Uit de verschillende media blijkt dat ook jongeren de brieven hebben ontvangen. Ook zou Promovendum ook ongelukkig de brieven hebben verstuurd naar overledenen.
Reactie van Promovendum
Op de site van de Telegraaf staat aangegeven dat Promovendum heeft aangegeven het te betreuren dat de brieven zijn verstuurd naar adressen waar deze brief niet bezorgd had moet worden. Promovendum geeft niet aan hoe zij de potentiële klanten heeft geselecteerd voor de actie, Promovendum wil geen uitspraken doen over haar marketingbeleid.
Lees meer over de Promovendum Zorgverzekering