Zilveren Kruis Achmea ambulancerit vergoeden door Social Media?
De afgelopen dagen was er veel aandacht over een ambulancerit die Zilveren Kruis Achmea niet wilde vergoeden. In eerste instantie gaf Zilveren kruis aan niet te willen vergoeden omdat er geen dekking was bij de zorgverzekering. Maar na veel aandacht op social media ging de zorgverzekeraar toch overstag.
Komt het door de Tweets en Retweets op Twitter dat verzekeraar tot een ander standpunt is gekomen. Of heeft Zilveren kruis om andere redenen toch de ambulancerit vergoed?
Geen dekking ambulancerit naar hospice
In de kwestie gaat het om een zieke man die een ambulancerit wilde maken naar zijn stervende vrouw. Maar de zorgverzekering heeft geen dekking voor deze ambulancerit naar het hospice.
Een medewerker van Zilveren Kruis besluit deze rit dan ook niet te vergoeden.
De betrokken verpleegkundige van het Amsterdamse Onze Lieve Vrouwen Gasthuis (OLVG) plaatste hierover een bericht op Twitter. Nog eenmaal wilde de man zijn stervende vrouw bezoeken. De verzekeraar wilde deze ambulancerit niet vergoeden.
Na de afwijzing van Zilveren Kruis hebben medewerkers van het OLVG de ambulancerit betaald. Dit uit eigen zak staat in het Twitter bericht te lezen.
Veel reacties op Twitter over besluit Zilveren kruis
Onder aan het bericht op Twitter stond sharing is caring. Het bericht is door veel mensen gedeeld. Ook hierop kwamen weer veel reacties.
Natuurlijk stonden in de tweets ook de hashtags van Zilveren Kruis. Een reactie van de verzekeraar op Twitter kon dan ook niet uitblijven.
Zilveren Kruis gaf aan dat het contact had opgenomen met de verpleegkundige. En dat besloten is om de kosten van de ambulancerit te delen. Ook op dit besluit kwamen natuurlijk weer veel reacties. De verzekeraar laat ook nog weten te gaan kijken of processen te verbeteren zijn. Om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.
Volgers op Twitter twijfelen aan de echtheid van dit besluit. Was dit besluit niet het gevolg van de aandacht op de Social Media.
Ik verwacht dat dit nog een vervolg zal krijgen. Zilveren Kruis is als zorgverzekeraar erg actief op Social media. Als grote zorgverzekeraar is het erg machtig. Veel van de beslissingen die de zorgverzekeraar neemt worden gezien als kostenbesparingen waarvan de klanten de dupe zijn.
Door de inzet van Social Media kan een verzekeraar snel reageren op wat bij klanten leeft. Communicatie kan sneller en specifieker dan via een standaard brief. Maar de beslissingen van de zorgverzekeraar kunnen ook sneller bekend worden. En met een groot publiek gedeeld worden.
Onderling.nl
Via het platform Onderling.nl heeft Achmea al een platform opgezet om de meningen over verzekeringen kwesties te polsen. Hier kun je als deelnemer mee beslissen over wat FBTO (label van Achmea) zou moeten doen.
Hierbij worden vaak cases behandeld die de verzekeraar zelf aandraagt. Op dit platform zijn het aantal reacties veel lager dan nu het geval was op Twitter. Misschien lag het onderwerp over de ambulancerit ook wat gevoeliger.
Lees meer over de Zilveren Kruis zorgverzekering