Reclameuitgaven van zorgverzekeraars fors lager
De Telegraaf komt vandaag met een artikel over de reclameuitgaven van zorgverzekeraars. Deze uitgaven lagen het afgelopen zorgseizoen fors lager dan de jaren daarvoor. De Telegraaf geeft aan dat het reclamebudget in 2015 met 8,3% is afgebouwd. Vooral de zorgverzekeraars CZ, Menzis en Zilveren Kruis Achmea gaven minder uit.
Kritiek reclameuitgaven van zorgverzekeraars
Ieder jaar in december kun je de radio niet aanzetten of je hoort weer een reclame spot voor een zorgverzekering. Je hebt zelfs reclame blokken die alleen maar uit advertenties voor zorgverzekeringen bestaan. Ook op de televisie krijg je veel reclames voor de zorgverzekering voorgeschoteld. Deze reclames moeten de ongeveer 1 miljoen consumenten die van zorgverzekering wisselen beïnvloeden.
De reclame uitgaven van de zorgverzekeraars zijn fors te noemen. De mediabestedingen lagen volgens cijfers van onderzoeksbureau Nielsen in 2015 op € 53,0 miljoen. Het jaar ervoor lagen de uitgaven met € 58,7 miljoen fors hoger. Nielsen geeft daarbij aan dat dit de geschatte uitgaven zijn zonder eventuele kortingen.
Deze hoge uitgaven komen steeds meer onder druk te staan. Consumenten en organisaties beginnen openlijk kritiek te geven op deze uitgaven. Want het gaat om forse uitgaven die door zorgverzekeraars niet aan zorg wordt besteed.
Menzis minder op televisie
Zoals ik vorig jaar al opmerkte leek het alsof het zorgseizoen al vroeg was begonnen. Zorgverzekeraar VGZ begon al met de reclames voordat de zorgpremies bekend waren. Ruim voor het echte zorgseizoen. Mogelijk dat hiermee ook kon worden bespaard op de reclameuitgaven.
Zorgverzekeraar Menzis koos ervoor om een spotje van vorig jaar opnieuw te gebruiken. Ook kocht de verzekeraar minder zendtijd in op televisie. In het artikel geeft de Telegraaf aan dat Menzis en de onderliggende zorgverzekeringen € 6,6 miljoen minder uitgaven aan reclame.
Opvallend is wel dat veel zorgverzekeraars bespaarden op de online reclame uitgaven. Daar waar zorgverzekeringen steeds meer online gemak krijgen wordt het medium dus minder gebruikt voor reclamedoeleinden.
Iets meer uitgegeven aan reclame
Zorgverzekeraar DSW en Zorg en Zekerheid hebben een beperkt reclame budget dat gebruikt wordt. Afgelopen jaar lag het reclamebudget bij deze zorgverzekeraars hoger dan het jaar ervoor.
Onderlinge afspraken zorgverzekeraars
Uit het artikel blijkt dat de zorgverzekeraars onderling afspraken hebben gemaakt ten aanzien van het reclamebudget. Hierbij zijn de verzekeraars overeengekomen om in 2015 te matigen met het budget. Wel raar dat dergelijke afspraken gemaakt mogen worden van de toezichthouders.
Zorgverzekeraars die het meest uitgeven aan reclame zijn niet altijd de winnaars van het zorgseizoen. In 2014 gaven Zilveren Kruis Achmea en VGZ het meest uit aan reclames. Dit kon niet voorkomen dat veel verzekerden verloren gingen. Het gaat om het slim inzetten van de reclame gelden.