Oproep SP om reclames van Zorgverzekeraars te stoppen

SP stop reclame zorgverzekeringOp de radio en televisie is het spitsuur met de advertenties van de zorgverzekeraars. Je kunt er niet om heen hoe lang je nog hebt om eventueel een nieuwe zorgverzekering te kiezen. Ook bij de vergelijkingssites is het een top drukte. Naar verwachting gaan 1 miljoen Nederlanders van zorgverzekering wisselen. De Volkskrant bericht dat zorgverzekeraars miljoenen uitgeven in de strijd om de klant.

Dure Beauty contest

De profilering van de zorgverzekeraars start al in september van het jaar geeft de Volkskrant aan. In aanloop naar de piek van het zorgseizoen starten de advertentie sop de televisie en de bladen. Hierbij wordt vooral het merk van de zorgverzekeraar gepromoot. In de laatste weken van het jaar moeten de diverse radiospots en televisie commercials de klant aanzetten tot actie. Ook bij Google worden veel advertenties ingekocht. Door de grote vraag voor een plaats op dit advertentieplatform stijgen de kosten voor een losse advertentie. De Volkskrant geeft aan dat een term als “zorgverzekering vergelijken” al gauw 5 euro per klik kost. Dit zijn dan alleen de kosten om een bezoeker naar de site van de zorgverzekering te halen. Er is nog geen polis verkocht.

De Volkskrant geeft in het bericht aan dat afgelopen jaar de zorgverzekeraars ongeveer 56 miljoen euro uitgaven aan advertentiekosten. Dit is becijferd door onderzoeksbureau Nielsen. 85% van dit advertentiebudget werd in de laatste twee maanden van het jaar besteed. Dit zijn alleen maar advertentiekosten. Hierbij moeten ook nog de administratiekosten worden opgeteld. De Consumentenbond wordt in het bericht aangehaald. De bond gaf afgelopen weekend aan dat de vier grote verzekeraars ruim 400 miljoen uitgeven aan marketing

Oproep SP

De Socialistische Partij (SP) is met een actie begonnen tegen dit reclame geweld. Op haar site is het een actie begonnen tegen de reclames: Stop de reclames van de Zorgverzekeraars! De SP ziet dit als verspilling van geld dat ook aan het verbeteren van de zorg besteed had kunnen worden. Daarbij stoort het de SP ook dat het geld misschien besteed wordt om de consument te laten overstappen van een zorgverzekering naar een andere zorgverzekering van dezelfde zorgverzekeraar. DE SP geeft aan dat er in Nederland 9 zorgverzekeraars zijn met ongeveer 40 verschillende labels.

De SP roept de consument op om in actie te komen en de verspilling van zorggeld te voorkomen. Op haar site kun je een e-mail sturen met een oproep om te stoppen met het uitzenden van reclames. Achmea, VGZ, CZ, Menzis, ONVZ, DSW, ZZ, ASR, Eno en Zorgverzekeraars Nederland ontvangen dan namens jouw een e-mail met een persoonlijke oproep. Ook wordt er een kopie van deze-mail verstuurd aan de SP. Zie voor meer informatie de site van de SP met daar een video.