OOM Accepteert automatisch zorgverzekerden
Vandaag een bericht op Assurantie Magazine online een bericht over het acceptatie beleid van OOM Verzekeringen. Zo valt te lezen dat de verzekeraar de mogelijkheden voor automatische acceptatie heeft uitgebreid. Daardoor is de verzekeraar nu in staat om nu ongeveer de helft van de polisaanvragen binnen een uur te verwerken. Als resultaat van deze verwerking ontvangt de aanvrager een e-mail bericht. In dit proces hoeft geen acceptant een beoordeling uit te voeren. Het hele proces is namelijk sterk geautomatiseerd. Met veel minder medewerkers kan nu het hele proces van het verwerken van een aanvraag uitgevoerde worden. Het versturen van de resultaten van e-mail wordt daarbij niet als probleem ervaren. Vooral omdat veel verzekerden namelijk in het Buitenland wonen en juist de voorkeur geven aan een e-mail boven de fysieke post. Helaas kunnen nog niet alle zorgverzekeringen via het automatische proces worden afgehandeld. De uitzonderings gevallen moeten nog steeds door een acceptant worden afgehandeld. Ook de aanvragen waarbij een medische keuring nodig is, kunnen niet automatisch worden afgehandeld. Daarvoor zal eerst afstemming moeten plaatsvinden met de medisch adviseur van de verzekeraar. Mogelijk dat OOM dit proces op termijn ook nog weet te stroomlijnen. Bijvoorbeeld door de inzet van een online consult via web camera of chat diensten. Zo kan direct contact worden verkregen en kan het acceptatie proces toch snel verlopen. Misschien niet binnen het uur. Maar wel duidelijk sneller dan een traject waarbij je moet wachten op het ontvangen en terugsturen van poststukken.