Nederlandse ouder vindt voorbereiding ziekenhuisbezoek vaak niet nodig

Kiemer ZorgverzekeringBijna de helft van de Nederlandse ouders (48%) is niet overtuigd van het belang zich goed voor te bereiden als zij met hun kind naar een arts of ziekenhuis moet. Bijna een kwart (22%) van de Nederlandse ouders vindt het niet nodig zich voor te bereiden op een bezoe omdat de dokter de expert is. Dat blijkt uit onderzoek van Market Response in opdracht van Kiemer, een zorgverzekeraar voor gezinnen.
De uitkomst van het Kiemer-onderzoek is opvallend, aangezien vaststaat dat patiënten die beter geïnformeerd zijn ook veel intensiever door artsen worden betrokken bij het medisch beslissingsproces en daardoor betere zorg krijgen. ,,Ouders die de beste zorg voor hun kinderen willen spelen daarbij zelf een doorslaggevende rol”, zegt Diana Monissen, voorzitter van de Raad van Bestuur van De Friesland Zorgverzekeraar, initiatiefnemer van Kiemer. ,,Uit ons onderzoek blijkt dat veel ouders onvoldoende zelfredzaam zijn, teveel vertrouwen op de goede afloop en onvoldoende inzien dat zij zelf daarbij een belangrijke rol spelen.”
Empowerment van de ouders Kiemer is een zorgverzekering met sterk accent op ’empowerment’ van ouders die de beste zorg voor hun kinderen willen. ,,Want ook al kent Nederland goede gezondheidszorg, de kwaliteit is niet overal dezelfde”, zegt Monissen. ,,De beste zorg is ook voor kinderen dus niet vanzelfsprekend. Maar ouders die via internet of via een vraagbaak uitstekend geïnformeerd zijn, kunnen wel betere zorg voor zichzelf en hun kinderen afdwingen.”
Kiemer biedt online vraagbaak Kiemer introduceert daarom een online vraagbaak. 24 uur per dag en 7 dagen in de week nemen specialisten op hun vakgebied alle tijd voor de vragen van ouders, via e-mail of telefonisch. Dat kunnen medische vragen zijn, of vragen over opvoeding, of over de beste zorg. De Kiemer-vraagbaak bundelt uitstekende informatie en advies op alle terreinen die voor ouders relevant zijn.
Internet belangrijker dan familie als bron van informatie Uit het onderzoek van Market Response, dat werd gehouden onder 536 Nederlandse ouders met kinderne van 0 tot en met 17 jaar blijkt verder dat het internet als bron voor informatie over medische of opvoedkundige vragen belangrijker is geworden dan vrienden, kennissen of familie. Een op zes ouders heeft regelmatig (17%) of zelfs vaak een medische vraag of een vraag over de opvoeding van hun kind waar ze antwoord zelf niet op weten. Top drie bronnen voor informatie zijn dan: de huisarts (83%), het internet (58%) en rienden, kennis, familie (57%).


Kiemer denkt mee en groeit mee met de ontwikkeling van de kinderen Kiemer gaat ervanuit dat kinderen zich ontwikkelen in fasen. Elke fase brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Het is belangrijk dat ook de omgeving meedenkt, en dat is precies wat Kiemer doet. Bij de start van een belangrijke levensfase attenderen wij de ouders op mogelijk andere behoeften in zorg en gezondheid van hun kinderen. Pro actief dus, met persoonlijk advies.
Orthodontie tot 100 procent vergoed Kiemer introduceert een kindvriendelijke zorgverzekering met een aanvullend pakket dat voor ouders zeer aantrekkelijk is samengesteld. De premie voor de basisverzekering is 99 euro per maand, met een vrijwillig eigen risico van 500 euro per jaar is dat 75 euro per maand. De aanvullende pakketten variëren van 15 euro per maand voor het pakket ‘Sanne’ tot 85 euro per maand voor ‘Ayla’. In het pakket Ayla wordt orthodontie volledig vergoed. Psychologische hulp voor het kind wordt vergoed tot 1000 euro en stottertherapie geheel. En er zijn substantiële kostenvergoedingen bij beweegprogramma’s als Fitkid, langdurige opname van een kind, tijdelijke kinderopvang bij acute ziekte van een ouder en voor therapeutische kampen en ontspanningsoorden voor kinderen. Daarnaast beschikt Kiemer over een webwinkel waar voor gezinnen interessante producten worden aangeboden.
Positief opvoeden Ouders hebben de laatste jaren op grote schaal de kracht van positief opvoeden omarmd. Niet problematiseren, maar stimuleren, verbeteren, versterken. Zonder eventuele risico’s uit het oog te verliezen. Een cruciaal onderdeel van positief opvoeden is dat ook de omgeving mee doet. Van school en kinderopvang tot sport- of muziekclub. Kiemer vindt dat ook de zorgverzekeraar daarbij hoort. Kiemer biedt daarom via de Kiemer-hulplijn online de mogelijkheid ouders te ondersteunen bij een positieve opvoeding.
Domweg goede service Kiemer is een merk van De Friesland Zorgverzekeraar, de zorgverzekeraar die in 120 jaar van haar bestaan een ijzersterke reputatie heeft opgebouwd qua betrouwbaarheid en op het gebied van service en een persoonlijke benadering. De Friesland is twee weken geleden door vergelijkingssite Zorgkiezer uitgeroepen tot beste zorgverzekeraar van Nederland. De traditioneel grote betrokkenheid van de medewerkers bij onze klanten zet Kiemer voort; om alle ouders van Nederland de beste zorg te bieden voor hun opgroeiende kinderen.
Zorgverzekeraar voor ambitieuze ouders Kiemer is bedoeld voor ambitieuze ouders die willen dat het hun kinderen aan niets ontbreekt. Die rekenen op uitstekende, veilige medische zorg voor het hele gezin, zonder teveel te betalen. ,,In de basis-zorgverzekering zijn kinderen tot 18 jaar automatisch met de ouders meeverzekerd, maar Kiemer draait het om”, zegt Monissen. ,,Kiemer zorgt in eerste instantie dat ouders met hun kinderen altijd goed zitten. Het biedt voor kinderen de beste verzekering met het hoogste dekkingsniveau. En als ouders bent u ook goed verzekerd.” (Bron: Persbericht Kiemer)