Minister reageert op pleidooi voor meer openheid zorgverzekeraar

openheid zorgverzekeraars

​Opnieuw gaat de premie van de zorgverzekering omhoog. Deze stijging is noodzakelijk geven de zorgverzekeraars aan. Annemarie vaan Gaal betwist de redenen die de verzekeraars opgeven. Volgens haar is het ongelofelijk dat de zorgpremies komend jaar weer gaan stijgen.

​Zorgverzekeraars komen met “flutredenen” voor de premie aanpassing is de stelling van Van Gaal. Ze is het oneens met de bedrijfsvoering van de verzekeraars. Zorgverzekeraar worden onvoldoende uitgedaagd om zich te verantwoorden.

​Premiestijging gevolg van reclame uitgaven?

Ook hekelt ze een gebrek aan openheid van de zorgverzekeraars. Ze roept de verzekeraars op om aan te geven welk deel van de premiegelden wordt besteed aan reclame. Hoeveel is de verzekeraar kwijt aan de dure reclamecampagnes op het einde van het jaar. Deze uitgaven dragen niet bij aan het verbeteren van de zorg.

De verwachting is dat de reclame uitgaven een grote kosten post zijn. Dat de aanwas van nieuwe verzekeren laag is. Het is een kwestie van rondpompen van zorgverzekerden. Juist omdat de zorgpremies stijgen maken verzekeraars reclame voor de goedkoper zorgverzekering. Of reclame voor een premiebesparing bij een hoger eigen risico.

Annemarie van Gaal vraagt nu of deze reclame campagnes juist niet bijdragen aan deze premieverhoging. Ze daagt de verzekeraars uit om aan te geven welk percentage van de premie wordt uitgegeven aan reclame en sponsoring.

Minister reageert snel op Annemarie

​Het ministerie reageerde snel op het artikel van Annemarie van Gaal in de Telegraaf. Het ministerie van VWS laat weten dat alle zorgverzekeraars het ministerie informeren over de uitgaven aan reclames en sponsoring. Enkele zorgverzekeraars maken deze informatie ook op hun sites bekend laat het ministerie weten

Het ministerie geeft ook aan dat het grootste deel van de ontvangen zorgpremies ook aan zorg wordt besteed. Dit is terug te lezen in de jaarcijfers die de zorgverzekeraars publiceren. Het zou daarbij gaan om ruim 95% van de premies dat aan zorg wordt besteed.

De operationele kosten van de zorgverzekeraars lagen in 2015 op 3,5%. Dit percentage is lager dan het laatste jaar van het ziekenfonds.

Opvallend is dat ook het ministerie de zorgverzekeraars heeft gevraagd om duidelijk te zijn over de ontvangen premies. De overheid dwingt de verzekeraars om de percentages van de bestedingen van het premiegeld te publiceren.

Alleen is dit niet bij het publiek bekend. En dus ook niet bij Annemarie van Gaal. Ben benieuwd of de zorgverzekeraars in de komende campagnes hier aandacht aan gaan besteden. De laatste jaren werden al minder cadeaus gegeven.

Ook hebben de zorgverzekeraars bijna geen extra lokkertjes voor het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering.

Ook hekelt ze een gebrek aan openheid van de zorgverzekeraars. Ze roept de verzekeraars op om aan te geven welk deel van de premiegelden wordt besteed aan reclame. Hoeveel is de verzekeraar kwijt aan de dure reclamecampagnes op het einde van het jaar. Deze uitgaven dragen niet bij aan het verbeteren van de zorg.
De verwachting is dat de reclame uitgaven een grote kosten post zijn. Dat de aanwas van nieuwe verzekeren laag is. Het is een kwestie van rondpompen van zorgverzekerden. Juist omdat de zorgpremies stijgen maken verzekeraars reclame voor de goedkoper zorgverzekering. Of reclame voor een premiebesparing bij een hoger eigen risico.
Annemarie van Gaal vraagt nu of deze reclame campagnes juist niet bijdragen aan deze premieverhoging. Ze daagt de verzekeraars uit om aan te geven welk percentage van de premie wordt uitgegeven aan reclame en sponsoring.

Opnieuw gaat de premie van de zorgverzekering omhoog. Deze stijging is noodzakelijk geven de zorgverzekeraars aan. Annemarie vaan Gaal betwist de redenen die de verzekeraars opgeven. Volgens haar is het ongelofelijk dat de zorgpremies komend jaar weer gaan stijgen.