Menzis meest genoemd bij zorgverzekeraars
Verzekeraar Ditzo publiceert op haar blog de resultaten van een social media onderzoek. Dit onderzoek uitgevoerd door Porter Novelli en Clipit keek naar de meest besproken zorgverzekeraar in de overstapperiode. In totaal zijn 43 zorglabels van verschillende zorgverzekeraars bekeken. In deze periode zagen de onderzoekers een sterke toename in Buzz rond merken. Het sentiment is daarbij overwegend positief. Pieken in de buzz werden vooral bepaald door het bekend maken van de nieuwe premiestelling voor de zorgverzekering. Hierbij zijn het niet alleen de grote zorgverzekeraars die alle aandacht krijgen.
Menzis meest besproken
Aan de hand van een mooi vormgegeven infographic laten de onderzoekers zien wat de mest genoemde labels zijn. En opnieuw is zorgverzekeraar Menzis het meest genoemd. Met 25.055 berichten pakt het weer de eerste plaats in het overzicht. De onderzoekers geven daarbij aan dat het aantal berichten wel is verdubbeld ten opzichte van het vorige jaar. Het gat met nummer twee in het overzicht, zorgverzekeraar VGZ, is niet erg groot. Op de derde plaats in het overzicht staat verzekeraar Ditzo. Dit jaar valt verzekeraar Univé uit de top 3 en komt op de vijfde plaats in het overzicht. Deze verzekeraar had vooral een piek in berichten op 11 november toen het als een van de eerste grote zorgverzekeraar de nieuwe premie bekend maakt.
Weinig berichten zelf verstuurd
In de resultaten van het onderzoek valt op dat de merken die veel buzz veroorzaken zelf weer weinig berichten versturen. De reacties die door een verzekeraar zijn verstuurd komen dan meestal van hun webcare team. Van de berichten over Menzis worden bijvoorbeeld maar 12 % van de berichten door de verzekeraar zelf verstuurd. Uitzondering hierop is Ditzo. Deze verzekeraar stuurt meer dan de helft van de tweets zelf de wereld in.
Sentiment rond Univé beste?
Bij het onderzoeken van de social media berichten is ook gekeken naar het sentiment van de berichten. De top 3 van de verzekeraars met het hoogste aantal berichten met een positief sentiment zijn:
- Univé
- Ditzo
- VvAA en Zilveren Kruis
Univé weet opvallend positief te scoren door het online veel besproken Gym Gala van eind december. Zelf heb ik deze berichtgeving gemist.
Meestal is het sentiment in de berichten positief over de zorgverzekeraars. Negatieve geluiden zijn vaak te relateren aan het bekend maken van de nieuwe hogere premies. Ook zorgen specifieke issues voor negatieve berichten. De onderzoekers halen hier het onderwerp aan van vermeende hoge uitgaven voor marketing en individuele klant situaties.
Lees meer over het onderzoek op de site van Clipit. De hierboven getoonde Infographics komen van Clipit – Porter Novelli